Zo začiatku to bolo smiešne až zábavné. Politici trepú, klamú a zavádzajú. Klasika. Ale s úžasom žasnem koľko ľudí im v poslednej dobe naozaj verí. A je ochotných sa rozhádať trebars aj so svojou vlastnou rodinou. Tento DES a hrôzu som sa rozhodol pomenovať tak ako to je. Toto na vás používajú (všetci) politici:
1, Hovoria s vami ako so siedmakmi. Politik potrebuje masy. Masy nevynikajú intelektom. Preto s vami hovoria ako so siedmakmi. Veď zložité mechanizmy ekonomiky nikoho nezaujímajú. My chceme počuť, že sa budeme mať lepšie. Vyššie platy! 13ty dôchodok! Ako? To už sa nedozviete.
Použitá psychológia: zjednodušovanie, emočné zacielenie.
2, Za všetko môžu tí zlí – druhí. A my sme zdedili zlú situáciu.
Použitá psychológia: stratégia stará ako ľudstvo samé.
3, Chalani od vedľa. Všimli ste si, že skoro všetci sú zrazu ,,normálni,, chalani akoby z vedľajšej dediny? Aj do traktora, aj na bicykel, pokosiť záhradku, vyorať zemiaky, trošku si zabehať či ísť na prechádzku so psom? Všetko je to marketingová stratégia pripravená dopredu a do podrobna. Vrátane oblečenia, prostredia a času zverejnenia príspevkov. Takíto ,,chalani,, zámerne robia ,,chyby,, či ukazujú svoje malé nedokonalosti. Nie som síce najlepší kuchár, ale takýto guľášik… bla bla bla. Moja manželka je lepší kuchár ako ja. Škoda, že nemám viac času na svojho psíka… No a potom je ťažké takého politika neľúbiť, že?
Použitá psychológia: s takýmto príbehom sa nám ľahko stotožňuje.
4, Očierňovanie oponenta. Či je to pravda, alebo nie, nie je podstatné. Dôležitejšie je dookola opakovať jeden naratív. Dookola a dookola. Aj keď to nie je pravda. Dookola. Dookola. Dookola.
Použitá psychológia: opakovanie naratívu buduje povedomie tak ako ho chcete vy.
5, Na internete nie je polícia! Ak niekto na internet vypustí somarinu, tak nie je nikto, kto by to zablokoval / opravil / vyvrátil. Žiaľ, momentálne na to neexistujú efektívne nástroje.
6, Pocit / emócia je viac ako rácio. Tak sme nastavení biologicky. Pocit je vždy viac ako rozum.
7, Dymové clony. Dnes je už toľko káuz, že sa vytvárajú umelo ďalšie, aby odvrátili pozornosť iným smerom. NIČ NIE JE NÁHODA! Vytvárajú sa dokonca aj kampane proti samému sebe.
Použitá psychológia: odvrátenie pozornosti, neustále sa pripomínanie.
8, Národne a nikdy nie inak! Ako každá šou, tak i videjká z kancelárie politikov sú skvele pripravené kulisy. Štefánik, Benka, vlajka, niekedy až gýčové predmety sú umiestnené tak, aby ste ich vnímali, no nebuchli vám hneď do očí.
Použitá psychológia: budovanie imidžu
9, Algoritmy! Žiaľ, na sociálnych sieťach to funguje takto: Ak dáte vonku pekný, no nudný príspevok, tak ho algoritmus potlačí. Naopak, vyzdvihne tie, ktoré majú veľký počet komentárov. A ako docieliť komentáre? No, napísať sprostosť a ľudia sa už chytia sami.
10, P€niaz€! Množstvo, množstvo peňazí! Niet toľko peňazí čo by dal človek človeku ako politici do sponzorovaných príspevkov na sociálnych sieťach. Vedeli ste, že jeden billbord stojí priemerne 100€ za výlep a 100€ za nájom na mesiac? Spomeňte si na to pred voľbami.
Použitá psychológia: dostať sa do po(d)vedomia a neustále sa pripomínať.
11, Prekrútime čo sa dá. Zjednodušene: kecaj čokoľvek, hlavne veľa! Hovor toľko, aby sa v tom už každý stratil, ty získaš čas a tvoji kolegovia medzitým pripravia zahmlievaciu stratégiu.
Použitá psychológia: zahmlievanie, odvrátenie pozornosti.
12, Nostalgia. Nástroj vo východnej Európe tak silný, že dokáže spôsobiť až zabíjanie nevinných a reálnu vojnu.
Použitá psychológia: obraz „strateného raja“, kedy bolo dobre, kedy sme patrili medzi najlepších… boli sme súčasť veľkého impéria a pod.
13, Priepasť medzi generáciami. Myslím, že u nás to jasnejšie už ani nemôže byť. Seniori sú tí, ktorí to tu vybudovali a mladí sú akože lenivci, feťáci, sú pomýlení a ničomu nerozumejú.
Použitá psychológia: rozdeľuj a panuj
14, Niečo ZADARMO! Začína to odznakom, perom, balónikom pre vnúčatko, letákom a končí to koncertom obľúbenej ľudovej hudby. Žeby vás mali naozaj tak radi?
Použitá psychológia: ak niečo získam zadarmo, podvedome sa chcem odvďačiť, revanšovať. Zároveň reklamné predmety pomáhajú neustále sa pripomínať.
15, Vždy je niekto za kamerou. Takmer nikdy sa nezamyslíme nad tým, že za každou fotkou, alebo videjkom niekto stojí a to celé videjko natáča, alebo fotí. A teraz si predstavte ako by vám bolo trápne, keď na videjku hladkáte psa, alebo vychádzate z rieky hore bez, alebo akože vychádzate z traktora a pritom vás fotí marketingový tím, alebo asistentka. Divné, že?
16, Toto si ale robíme sami: Rešpektujeme odborníkov? Ak sa mi pokazí auto – má ho opraviť opravár / servis. Ak mám problémy so srdcom – navštívim kardiológa. Ak chcem nábytok – navštívim stolára. Ako je teda možné, že do vlády nevolíme tých najlepších odborníkov, profesorov či iné kapacity, ale vytrénovaných ,,hercov na hrane svojprávnosti?,, Potom to žiaľ svedčí o nás a o tom, že nie sme takí skvelí ako sme si doteraz mysleli. Ak je naozaj v parlamente len to najlepšie z hrdého národa Slovenského.
Použitá psychológia: ľahostajnosť
„Ak chce politik robiť kariéru na zvoliteľnej úrovni – musí sa z neho stať herec. Nič viac – nič menej. Voľby sú totiž len bitka marketingových agentúr. “
17, Cieľová skupina. To, že o vás my marketéri vieme všetko už snáď tušíte. Vieme kedy chodíte na internet, čo tam čítate, ako dlho ste tam boli, aký máte vek, odkiaľ ste, koľko máte rokov a čo približne nakupujete. Vďaka vernostným kartičkám a dátam z nich vieme aj kde približne bývate, v akej ste sociálnej vrstve a akému tovaru radi podľahnete. Cez cookies na weboch vieme na čo klikáte, čo čítate, koho volíte, ako dlho ste na webe boli, čo máte radi, čo si chcete kúpiť, alebo plánujete kúpiť. Či si to pozeráte na mobile, tablete, alebo počítači. A o koľkej a koľkokrát. Skrze poplemetre v televízii vieme čo pozeráte, ako dlho a kedy prepínate. Toto všetko nám dávate zdarma. A nie je v tom zapletený Pentagon, Bill Gates, židojašteri, alebo nanočipy a 5G sieť. Robíte to VY – zdarma – a takmer nonstop. Ďakujeme!
No a potom už je jednoduché na vás ušiť huncúcstvo. Najmä na seniorov. Tí stále veria iným ľuďom na internete, majú silnú nostalgiu, lepšie reagujú na volebné heslá, sú ľahko ovplyvniteľní a volia VÝLUČNE na základe SYMPATIÍ! Už sa nečudujte, že reagujú na rozdávanie ružičiek a koncert ľudovej hudby zadarmo.
Desivé, nie? Koľko nástrojov, prostriedkov a úsilia dávajú politici na to, aby vás chytili do svojej pasce. Snáď už nabudúce budete vedieť rozkľúčovať kto na vás čo skúša.
PS: zo všetkých spomenutých i nespomenutých dôvodov nikdy politický marketing robiť nebudem.