01

Prečo si nerobím marketing?

Marketing je po slovách ako social manager a dubajská čokoláda asi tretím najobľúbenejším trendy slovkom na Slovensku. Prečo si teda s marketingom nelámem hlavu a nelepím billbordy na každú voľnú plochu na východnom Slovensku? 

Je to vlastne celkom jednoduché. Manželka ma totiž naučila slovíčko lachvata. To je niekto, kto nemá dosť. Kto berie hlava-nehlava či treba či nie. A práve s takýmito reklamnými lachvatami sa neustále stretávam. 

Reklamné agentúry, štúdia berú zákazky hlava – nehlava a keď ich nestíhajú dokončovať, generujú výhovorky lepšie ako ChatGpt. A toto ja robiť nebudem. Mám rád seba i svoju rodinu a preto nezoberiem viac klientov ako sa mi dá. Aj keď predstava zaujímavého projektu či vidina peňazí je ako vždy lákavá. 

Nuž a potom je naozaj zvláštne robiť si reklamu, keď máš práce tak akurát. Tak preto, drahí priatelia odomňa nevidíte sponzorované príspevky, letáky, billbordy a polepené autá. Nieže by som si to nevedel zabezpečiť a nieže by som sa nemal čím pochváliť, ale práve preto, že som voči vám fér. 

Nemám totiž rád lachvaty a som introvert.

kolestik blog skvelý nápad reklamná agentúra michalovce reklamna agentura marketing

02

Môj životný LIVE list

Aj keď sa všetci nepredávame ako rýchlokvasné influencerské hviezdičky, neznamená to, že sme niečo menej. Alebo, že by sme nebodaj boli nezaujímaví. Som hrdý na svoj LIVE list. Avšak bez podpory rodiny by bol skutočne, skutočne kratučký. Ďakujem!

✓ byť zdarma na koncerte Nightwish, ktorý príde k Tebe a nie Ty naň
✓ plávať s delfínom a nabúrať do ďalšieho 🐬
✓ dostať pochvalu od Gaba Trojčáka
✓ mať svoj dizajn v sériovej výrobe 
✓ navrhnúť reálnu medailu
✓ mať svoju prácu v europarlamente
✓ vidieť svoju prácu v Kauflande
✓ navštíviť Jeruzalem
✓ mať realizovaný interiér / exteriér
✓ spolupracovať na produkte, ktorý sa predáva do celého sveta
✓ mať svoje návrhy v predajniach po Slovensku
✓ letieť lietadlom
✓ nechať sa napáliť „skvelou“ spoluprácou
✓ mať niečo originálne z Titanicu
✓ zaslúžiť si zbroják
✓ byť vyhľadateľný cez Google
✓ mať custom LEGO figúrku
✓ pracovať na niečom inovatívnom
✓ niekoľkokrát drsne vyhorieť 
✓ vidieť svoju prácu na Markíze
✓ spolupracovať na značke oblečenia
✓ mať super ženu
✓ urobiť obálku na naozajstné CD
✓ urobiť obálku na naozajstnú knihu
✓ spolupracovať s celebritou
✓ vyhrať súťaž
✗ plynule hrať na bicie
✓ urobiť projekt do zahraničia
✓ mať svoje články v časopise
✓ nechať sa niekým nedobrovoľne skopírovať
✗  vedieť tetovať
✓ dovolenkovať na jachte
✓ počuť od klienta: „kde ste boli doteraz“
✓ byť sponzorom
✓ mať zaslúžený certifikát od TCA
✓ vyhrať cenu v LEGO masters
✗  vedieť urobiť ollie
✓ prezentovať ľudové remeslá
✓ bagrovať 57 tonovým rýpadlom
✓ nastavovať aparatúru Armin van Buurenovi
✓ byť modelom na školení
✓ robiť rozhovor do telky
✓ zorganizovať podujatie
✓ vystavovať svoje práce
✗  mať tetovanie spojené s Razzouk tatoo 
✓ navštíviť Transylvániu
✓ mať svoju prácu v Dubaji
✓ absolvovať Protector a Borderwar 
✓ mať vlastné oficiálne GIFká
✓ nevyhrať súťaž ale aj tak dostať cenu
✗  naučiť sa španielsky

*tento zoznam je neustále doplňovaný

kolestik blog skvelý nápad reklamná agentúra michalovce reklamna agentura marketing

03

TOTO na vás používajú politici!

Nie, nejdem rozbiehať novú kariéru. Vidím však aké kvantum obyčajných ľudí je úplne bezbranných voči politickému marketingu. Žeby politici neboli tí zlí, ale naopak – my? Voliči?
Čo tak si prečítať niekoľko myšlienok k nedeľnému obedu?

Zo začiatku to bolo smiešne až zábavné. Politici trepú, klamú a zavádzajú. Klasika. Ale s úžasom žasnem koľko ľudí im v poslednej dobe naozaj verí. A je ochotných sa rozhádať trebars aj so svojou vlastnou rodinou. Tento DES a hrôzu som sa rozhodol pomenovať tak ako to je. Toto na vás používajú (všetci) politici:

1, Hovoria s vami ako so siedmakmi. Politik potrebuje masy. Masy nevynikajú intelektom. Preto s vami hovoria ako so siedmakmi. Veď zložité mechanizmy ekonomiky nikoho nezaujímajú. My chceme počuť, že sa budeme mať lepšie. Vyššie platy! 13ty dôchodok! Ako? To už sa nedozviete.
Použitá psychológia: zjednodušovanie, emočné zacielenie.

2, Za všetko môžu tí zlí – druhí. A my sme zdedili zlú situáciu.
Použitá psychológia: stratégia stará ako ľudstvo samé.

3, Chalani od vedľa. Všimli ste si, že skoro všetci sú zrazu ,,normálni,, chalani akoby z vedľajšej dediny? Aj do traktora, aj na bicykel, pokosiť záhradku, vyorať zemiaky, trošku si zabehať či ísť na prechádzku so psom? Všetko je to marketingová stratégia pripravená dopredu a do podrobna. Vrátane oblečenia, prostredia a času zverejnenia príspevkov. Takíto ,,chalani,, zámerne robia ,,chyby,, či ukazujú svoje malé nedokonalosti. Nie som síce najlepší kuchár, ale takýto guľášik… bla bla bla. Moja manželka je lepší kuchár ako ja. Škoda, že nemám viac času na svojho psíka… No a potom je ťažké takého politika neľúbiť, že?
Použitá psychológia: s takýmto príbehom sa nám ľahko stotožňuje.

4, Očierňovanie oponenta. Či je to pravda, alebo nie, nie je podstatné. Dôležitejšie je dookola opakovať jeden naratív. Dookola a dookola. Aj keď to nie je pravda. Dookola. Dookola. Dookola.
Použitá psychológia: opakovanie naratívu buduje povedomie tak ako ho chcete vy.

5, Na internete nie je polícia! Ak niekto na internet vypustí somarinu, tak nie je nikto, kto by to zablokoval / opravil / vyvrátil. Žiaľ, momentálne na to neexistujú efektívne nástroje. 

6, Pocit / emócia je viac ako rácio. Tak sme nastavení biologicky. Pocit je vždy viac ako rozum. 

7, Dymové clony. Dnes je už toľko káuz, že sa vytvárajú umelo ďalšie, aby odvrátili pozornosť iným smerom. NIČ NIE JE NÁHODA! Vytvárajú sa dokonca aj kampane proti samému sebe. 
Použitá psychológia: odvrátenie pozornosti, neustále sa pripomínanie.

8, Národne a nikdy nie inak! Ako každá šou, tak i videjká z kancelárie politikov sú skvele pripravené kulisy. Štefánik, Benka, vlajka, niekedy až gýčové predmety sú umiestnené tak, aby ste ich vnímali, no nebuchli vám hneď do očí.
Použitá psychológia: budovanie imidžu

9, Algoritmy! Žiaľ, na sociálnych sieťach to funguje takto: Ak dáte vonku pekný, no nudný príspevok, tak ho algoritmus potlačí. Naopak, vyzdvihne tie, ktoré majú veľký počet komentárov. A ako docieliť komentáre? No, napísať sprostosť a ľudia sa už chytia sami.

10, P€niaz€! Množstvo, množstvo peňazí! Niet toľko peňazí čo by dal človek človeku ako politici do sponzorovaných príspevkov na sociálnych sieťach. Vedeli ste, že jeden billbord stojí priemerne 100€ za výlep a 100€ za nájom na mesiac? Spomeňte si na to pred voľbami. 
Použitá psychológia: dostať sa do po(d)vedomia a neustále sa pripomínať.

11, Prekrútime čo sa dá. Zjednodušene: kecaj čokoľvek, hlavne veľa! Hovor toľko, aby sa v tom už každý stratil, ty získaš čas a tvoji kolegovia medzitým pripravia zahmlievaciu stratégiu.
Použitá psychológia: zahmlievanie, odvrátenie pozornosti.

12, Nostalgia. Nástroj vo východnej Európe tak silný, že dokáže spôsobiť až zabíjanie nevinných a reálnu vojnu.
Použitá psychológia: obraz „strateného raja“, kedy bolo dobre, kedy sme patrili medzi najlepších… boli sme súčasť veľkého impéria a pod.

13, Priepasť medzi generáciami. Myslím, že u nás to jasnejšie už ani nemôže byť. Seniori sú tí, ktorí to tu vybudovali a mladí sú akože lenivci, feťáci, sú pomýlení a ničomu nerozumejú. 
Použitá psychológia: rozdeľuj a panuj

14, Niečo ZADARMO! Začína to odznakom, perom, balónikom pre vnúčatko, letákom a končí to koncertom obľúbenej ľudovej hudby. Žeby vás mali naozaj tak radi?
Použitá psychológia: ak niečo získam zadarmo, podvedome sa chcem odvďačiť, revanšovať. Zároveň reklamné predmety pomáhajú neustále sa pripomínať.

15, Vždy je niekto za kamerou. Takmer nikdy sa nezamyslíme nad tým, že za každou fotkou, alebo videjkom niekto stojí a to celé videjko natáča, alebo fotí. A teraz si predstavte ako by vám bolo trápne, keď na videjku hladkáte psa, alebo vychádzate z rieky hore bez, alebo akože vychádzate z traktora a pritom vás fotí marketingový tím, alebo asistentka. Divné, že?

16, Toto si ale robíme sami: Rešpektujeme odborníkov? Ak sa mi pokazí auto – má ho opraviť opravár / servis. Ak mám problémy so srdcom – navštívim kardiológa. Ak chcem nábytok – navštívim stolára. Ako je teda možné, že do vlády nevolíme tých najlepších odborníkov, profesorov či iné kapacity, ale vytrénovaných ,,hercov na hrane svojprávnosti?,, Potom to žiaľ svedčí o nás a o tom, že nie sme takí skvelí ako sme si doteraz mysleli. Ak je naozaj v parlamente len to najlepšie z hrdého národa Slovenského. 
Použitá psychológia: ľahostajnosť

„Ak chce politik robiť kariéru na zvoliteľnej úrovni – musí sa z neho stať herec. Nič viac – nič menej. Voľby sú totiž len bitka marketingových agentúr. “

17, Cieľová skupina. To, že o vás my marketéri vieme všetko už snáď tušíte. Vieme kedy chodíte na internet, čo tam čítate, ako dlho ste tam boli, aký máte vek, odkiaľ ste, koľko máte rokov a čo približne nakupujete. Vďaka vernostným kartičkám a dátam z nich vieme aj kde približne bývate, v akej ste sociálnej vrstve a akému tovaru radi podľahnete. Cez cookies na weboch vieme na čo klikáte, čo čítate, koho volíte, ako dlho ste na webe boli, čo máte radi, čo si chcete kúpiť, alebo plánujete kúpiť. Či si to pozeráte na mobile, tablete, alebo počítači. A o koľkej a koľkokrát. Skrze poplemetre v televízii vieme čo pozeráte, ako dlho a kedy prepínate. Toto všetko nám dávate zdarma. A nie je v tom zapletený Pentagon, Bill Gates, židojašteri, alebo nanočipy a 5G sieť. Robíte to VYzdarma – a takmer nonstop. Ďakujeme!

No a potom už je jednoduché na vás ušiť huncúcstvo. Najmä na seniorov. Tí stále veria iným ľuďom na internete, majú silnú nostalgiu, lepšie reagujú na volebné heslá, sú ľahko ovplyvniteľní a volia VÝLUČNE na základe SYMPATIÍ! Už sa nečudujte, že reagujú na rozdávanie ružičiek a koncert ľudovej hudby zadarmo.

Desivé, nie? Koľko nástrojov, prostriedkov a úsilia dávajú politici na to, aby vás chytili do svojej pasce. Snáď už nabudúce budete vedieť rozkľúčovať kto na vás čo skúša.

PS: zo všetkých spomenutých i nespomenutých dôvodov nikdy politický marketing robiť nebudem. 

04

Zachráňme STEREOTYPY!

Čelíme KULTÚRNEJ VOJNE, ba priam kultúrnemu MASAKRU! Prečo sa zo stereotypov stal nepriateľ číslo jedna?

Nie je to prvýkrát čo zas chce niekto prevrátiť svetové poriadky. Ale v takom meradle a rozsahu ako sa to deje dnes sa to asi ešte nedialo.

Čo je stereotyp? Je pevný, ustálený, nemenný stav, tvar, návyk, spôsob konania, reagovania a pod. Teda – voda je mokrá, oheň páli, Zem je guľatá, černoch je hnedo-čierny, gravitácia funguje na všetkých, lienka je červená a pod. Stereotypy nám pomáhali prežiť. Predsa červená huba s bielymi bodkami sa nepapá! Hnevať hladného medveď nie je dobrý nápad. Zatiaľ súhlasíme?

Tento príspevok nie je o boji proti tým, ktorí sa chcú hrať so slovíčkami. Tento príspevok je o tom, prečo sú stereotypy životne dôležité. Stereotypom je aj to, že na červenú stojíš a na zelenú ideš. Je to aj to, že nevypiješ tekutinu z nádoby so samolepkou lebky, alebo s výkričníkom. Ale aj to, že si na pohreb nedáš neónový oblek. Stereotypy sú kultúra

V grafickom dizajne stereotypy platia tisíce rokov. Od hieroglyfov až po emoji. Oblé tvary sú upokojujúcejšie, ostré tvary sú agresívnejšie. Pudrové odtiene sú kľudné, neónové sú dynamické. Keď chcem niečo zvýrazniť, dám to TUČNÝM A VEĽKÝM PÍSMOM! A takto by sme vedeli príklady písať skutočne dlho. Stereotypy sú kostrou úžitkového umenia. Stolička musí byť pevná, aby Ťa uniesla. Miska musí byť hlboká, aby udržala polievku. 

*Zaujímavosti: Zelené balenie potravín zvyšuje jeho vnímanie ako viac „eko“.
Zaoblené rohy na tlačidle webu zvyšuje jeho klikateľnosť. 
Ak je v reklame tvár, zvýši sa možnosť zaregistrovania divákom až 11 krát!
Motív očí na plagáte znižuje drobné krádeže či pridáva na charitatívnych daroch.

Aj malé deti sa učia kresliť zvieratká podľa stereotypov. To, že žirafa má čierne bodky predsa nikoho nemá čo urážať. 

Uchovajme si teda stereotypy ako základ kultúry. Slovák v kroji bude vyzerať inak ako Havajčan. Indián vo svojom oblečení zas inak ako Číňan. A vďaka tomu sa vieme orientovať.

Nenechajme si zničiť to čo fungovalo tisícky rokov. Všetko musí mať svoje hranice. Aj multi kulti, aj nariadenia EÚ, aj stupňovanie agresivity marketingu aj nastavenie našej mysle. Inak z tých všetkých nádherných pestrých farieb rozmanitosti vznikne neutrálna škaredá šedá. 

kolestik blog skvelý nápad reklamná agentúra michalovce reklamna agentura marketing

05

Stratégia menom STRACH!

Či sa nám to páči, alebo nie, žijeme v dobe strachu. A dokonca sa nám to páči. Ako je to možné? Čítaj viac!

Strach je náš základný organický PUD starý tak dlho ako sme na tejto planéte. Potrebovali sme prežiť a tak strach, stres a adrenalín nám pomáhal byť obozretnými a uloviť si nejakého šťavnatučkého mamuta. 

Ale čo dnes? Nie sme nútení byť lovci ani zberači. Nuž, aj dnes sme rovnakí ako vtedy. 10 000 – 20 000 rokov je totiž v mierke evolúcie nič. Všetky pudy nám stále zostali, akurát ich nevyužívame v plnej miere. Alebo ich aspoň tak nevnímame. 

Ale aké strachy používame dnes?

STRACH zo zmeškania. Kráľ strachov. Časovo limitované akcie a zľavy. Black friday ( ten naozajstný, nie ten , ktorý akože robia slovenské eshopy ).  Je to nesmierne silná emócia, ktorá vám dokáže zastrieť vaše rácio. Ako sme si písali viackrát – emócia je viac ako rozum. Preto je strach zo zmeškania veľmi silnou zbraňou ( nielen ) marketingu. 
*Zaujímavosť: Kvôli zľavám na Apple výrobky čakalo pred obchodom v Malajzii v rade 11 000 ľudí. Rad sa začal tvoriť už 19 hodín pred otvorením.

PS: To, že by ste niečo neurobili vy – neznamená, že by to neurobil niekto iný.   

STRACH z vylúčenia skupiny. Toto opíšem veľmi jednoducho. Si žiak a všetci okolo teba majú iPhony. Čo myslíte, ako dlho sa dokáže dieťa ubrániť takémuto kolektívu? Dospelý človek je už viac odolný a tak sa táto stratégia využíva najmä na deti, študentov a teenagerov. Musíš patriť do skupiny! A my budeme určovať ako táto skupina bude vyzerať a čo bude a nebude cool! Na tomto princípe fungujú influenceri.
Použitá stratégia: Influencing, strach z vylúčenia skupiny.

STRACH ako zábava. Ak chceš predávať – musíš vytvoriť dopyt. A ak už dochádzajú nápady, siahneš aj po nevšednejších nápadoch. Bábiky zombie, upírske denníky, horory, helloween, atď. Celkom neškodný marketing, ktorý len vypĺňa už aj tak prehustený trh. Treba však dať pozor na vplyv na deti a teenagerov. Tí majú silnú potrebu začleniť sa do skupiny. A aj satanisti si budujú imidž cool partie. Desivé, nie?

*Zaujímavosť: Najväčším svetovým producentom OUIJA tabuliek ( tabuľky na komunikáciu s duchmi a démonmi ) je spoločnosť HASBRO. Áno, to HASBRO čo vyrába hračky pre deti.  

STRACH a médiá: Toto je asi najväčšia pointa tohto príspevku. Strach predáva! Aj vy ste zaznamenali ten rapídny nárast seriálov a filmov, kde sú vraždy? Už každý druhý seriál sa točí okolo vrážd. A je to preto, že málokoho by bavilo pozerať sa na seriál zo Zoo, kde všetko funguje a zvieratá sú milučké a všetci sú spokojní a šťastní. 

Nie! My chceme vidieť škandály, vraždy, intrigy, podvádzanie, rozchody, nahotinky, podrazy, hádky a toto hltáme v televíznych novinách, časopisoch, seriáloch a rozprávame sa o tom aj na chodbách. Či? Ak si chcete uľahčiť svedomiu, tak si povedzte, že sme tak nastavení. Kažopádne, všimnite si, že strach v médiách je asi najhlavnejšou témou, ktorú nám servírujú, lebo vedia, že po tom neustále túžime a že strachom sa dá nádherne manipulovať verejná mienka. Radosť byť politikom. 

06

Všade samá UMELINA!

Mysleli ste botox? Alebo silikóny? Dnes nie : ) Umelá inteligencia ( resp. algoritmy podobajúce sa umelej inteligencii ) urobila poriadne zemetrasenie v kreatívnom a dizajnérskom priemysle. Až tak, že sa na nás valí z každej strany. Neprehnali sme to už? Čo mi na tom vadí a čo na tom milujem?

Ak sme dva tábory a teda: tí, ktorí AI používajú a tí, ktorí nie, tak určite patrím do prvého tábora. 

Používam ju takmer každý deň. Zobralo mi to prácu? Ani zďaleka! Dať niečo ,,vonku,, surové –  rovno z generátora? Kdeže! Každý príspevok či vizuál treba ďalej upravovať. Fonty, nedokonalosti rendra, svetelnosť, farebnosť, formát, rozlíšenie. Roboty ako na kostole! : ) Ale vlastne to je skôr otázka na agentúru. Či AI využíva len ako doplnok a nástroj, ktorý treba kontrolovať, alebo rýchlokvasne a čo vyjde z generátora, to sa capne vonku.  

*Zaujímavosť: súčasťou AI sú aj jej nedokonalosti. Objavili sa rady ako dať si lepidlo na pizzu, alebo rada alkoholikovi, nech si dá pohárik za odmenu. Ja som sa o sebe dozvedel, že som úspešný spisovateľ a kreatívny vizionár : ) LOL

A čo ma štve? Neštve ma nedokonalosť rendrov. 6 prstov na ruke a škúľavé oko. Neštve ma to, že takmer všetky poriadne generátory sú spoplatnené. Štve ma to, že sa všetko začína na seba podobať, že sa rozbila konzistentnosť značiek a že každý je grafický marketingový guru, lebo vie napísať pár riadkov do ChatGpt.

JE VŠADE!!! Nasilu ju natlačili ju do Google, do messengera, Spotify, fotobánk, dokonca do správ na telefóne. A to si fakt neprosím! Ešte zatiaľ zvládnem sám napísať SMSku svojej tete. Časom sa presýtime a budeme vytvárať AI FREE zóny.  

Konzistentnosť značiek by mala byť posvätná záležitosť. Do nej sa nešahá a treba ju pestovať. Príliš namotivovaný kolega s AI vie narobiť riadnu paseku. Ak značka komunikuje diplomaticky, vyká, snaží sa pôsobiť seriózne a zrazu si svoj marketing preseká príspevkami s agresívnym tónom, tykaním – rozbíja si nielen svoj feed, ale aj celú konzistenciu. A môžete začať odznovu! 

Každý je frajeris. Toto bude možno znieť povýšenecky, ale aspoň úprimne. Gratulujem, že viete používať ChatGpt, ale to z vás nerobí ani kvalitného marketéra, ani grafika ani mediálneho guru. Texty začínajú byť na jedno kopyto, obrázky sú v netlačiteľnej kvalite, ale najhoršie je to, že sa s tým uspokojíte. A je to preto, lebo ste hrdí, že ste niečo vyprodukovali sami. Keby sme vám my dodali dáta aké nám dávate vy, tak by sme sa veľmi rýchlo rozlúčili. Vytvárajte, skúšajte, zabávajte sa, ale netlačte to silou mocou do vašich značiek a projektov len preto, že ste to urobili sami, lebo nie vždy je to na osoh. 

Všetci – všetko – naraz. Všetci sme nabehli na ai rýchlejšie ako na Dubajskú čokoládu a vychŕlili sme kvantum obsahu. Nuž a teraz sa nám začína na seba podobať. Dosť blbé … 

A v čom mi REÁLNE pomohla? Napísala mi kód a opravila webku, poradila niekoľko nápadov na podnikanie, urobila trilión vizuálov a jednu metalovú pesničku.

TIP na záver: nezabudnite Chatovi vždy poďakovať. Nech si nás pamätá, keď nastane vzbura strojov : P

kolestik blog skvelý nápad reklamná agentúra michalovce reklamna agentura marketing

07

Aké témy budú dominovať v blízkej budúcnosti?

Ideme sa spolu pozrieť do krištáľovej gule? Nepovieme si síce kto vyhrá Superstar 2056, ale už teraz sa dajú odpozorovať témy, na ktoré bude musieť marketing reagovať.

Na Zemi je viac obéznych ľudí ako hladujúcich! Miliarda ľudí na planéte netrpí hladom, ale obezitou! Ďalšia miliarda má nadváhu. Do roku 2050 sa čísla zdvojnásobia. Ak to pôjde ďalej, planéta Zem bude mať až 30% obyvateľstva obéznych.

Očakávať môžme teda: neustály nárast nových diét, redukčných plánov, prípravkov na chudnutie, mobilných aplikácií, stravovacích doplnkov, tréningových programov a najmä PRETLAK influencingu.

Súčasťou obezity sú aj depresie. To sa nám prepája s témou fashion a budovania sebavedomia skrze oblečenie, skrášľovanie a módu. Bude sa rozvíjať trend BODY POSITIVITY. Základom bude estetika a životný štýl. Kozmetika, potraviny a ďalší PRETLAK influencingu

Boom mini firiem. 3D tlač, marketing, grafika, 3D frézovanie, laserové gravírovanie, 3D modelovanie, software developing, social media management. Mini firmy veľkosti do 5 ľudí budú ukazovať svoj potenciál. Sú flexibilnejšie, zainteresovanejšie a lacnejšie ako korporáty. Startupy budú naďalej veľmi vrušujúcim odvetvím. Krok s nimi bude držať DIY ( handmade ) odvetvie. To ponúka veľký podiel customizácie a prispôsobenia produktu pre zákazníka. Vlastný merch bude mať takmer každý druhý.

Nárast všetkého digitálneho – ohromné množstvo ľudí naberie sebavedomie skrze pokusy s AI. Po čase sa budú profilovať a vzniknú audio, video, grafické, reklamné štúdia od výmyslu sveta. Namiesto tradičného vzdelania v obore im postačí ChatGpt a video tutoriály. Tento rýchly proces rapídne predbehne klasický univerzitný prístup. Freelancing bude ešte viac kvitnúť a vznikne pretlak freelancerov v rôznych oboroch. Software developing a social media budú hrať prím. A ako tradične: pokusy s VR, alebo s AR.

Video bude kráľ všetkého! To už platí dnes. AI však pomôže tieto procesy zrýchliť a tak vznikne množstvo video projektov. 

Fejkové eko. Green deal a podobné mylné ideológie zdeformujú trh reguláciami a zmenia tak tvár trhu na svoju želanú podobu. Budú tak umelo uprednostňované kvázi eko ,,zelené,, projekty. A prečo fejkové eko? Lebo najväčší znečisťovatelia na planéte nie sú v EÚ. Sú to krajiny Ázie, ktoré sú prešťastné, že si sami chystáme zrujnovať ekonomiky. A čo reálne eko? Reálne eko ako technologické zázraky na efektívne recyklovanie, či nové materiály z rastlín, nové druhy získania energií tu budú, ale budú sa rozvíjať nesmierne pomaly. Tak ako je to dnes.  

Automobilový priemysel. Už v roku 2010 bolo na Zemi viac ako miliarda áut. Ak sa pozrieme na to, že automobil treba nadizajnovať, vyťažiť zdroje, vyrobiť súčiastky, zmontovať, predať, transportovať, natankovať, vylepšovať a servisovať, tak je automobilový priemysel veľmi perspektívnym odvetvím.

AI bude všade! Aj vo vašej chladničke : ( 

Reklama bude všade
! Nič nie je zadarmo! Už dnes plávajú člny s obrími LED obrazovkami pri najnavštevovanejších plážach.